Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Czwartek, 17 lipca 2025
Imieniny: Aneta, Bogdan, Aleksy
pochmurno
18°C

INFORMACJE ZUS

Nowy okres 800 plus ruszył – pieniądze już na kontach

Od czerwca rozpoczął się nowy okres świadczeniowy 800 plus , który potrwa do końca maja 2026 roku. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zwleka z wypłatami – pieniądze już trafiają na konta rodziców i opiekunów. W ubiegłym tygodniu ZUS przelał 1,379 mld zł na świadczenia wychowawcze dla ponad 1,7 mln dzieci. 

Do tej pory do ZUS-u wpłynęło niemal 4,2 mln wniosków o świadczenie wychowawcze, obejmujących 6,5 mln dzieci. W województwie kujawsko-pomorskim zarejestrowano 217 tys. wniosków na 
326,4 tys. dzieci.

Jeśli rodzic złożył wniosek do końca kwietnia, świadczenie za czerwiec otrzyma bez przerwy 
w wypłatach – najpóźniej do 30 czerwca. W przypadku wniosków złożonych w maju, pieniądze również zostaną wypłacone z wyrównaniem od czerwca – do końca lipca. Ci, którzy złożą wniosek 
w czerwcu (i zrobią to poprawnie), otrzymają przelew do końca sierpnia – z wyrównaniem za czerwiec i lipiec – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS 
w województwie kujawsko-pomorskim.

Ważne: wnioski złożone po 30 czerwca nie będą uprawniały do wyrównania od czerwca – świadczenie będzie wypłacane dopiero od miesiąca złożenia wniosku. Wyjątek stanowią rodzice nowo narodzonych dzieci – mają trzy miesiące od daty urodzenia na złożenie wniosku.

Terminy wypłat

Od czerwca trwa nowy okres 800 plus, jednak dla osób, które pobierały świadczenie wcześniej, obowiązuje zachowanie dotychczasowego terminu wypłaty. Jeśli wniosek złożono w drugiej połowie maja lub później, pierwsza wypłata zostanie przekazana w najbliższym możliwym terminie, a kolejne będą realizowane według wcześniejszego harmonogramu.

ZUS wypłaca świadczenia w 10 stałych terminach: 2, 4, 7, 9, 12, 14, 16, 18, 20 i 22 dnia miesiąca. 
Od lipca pojawi się nowy termin – 24. dzień miesiąca – dla nowych świadczeniobiorców, którzy wcześniej nie pobierali 800 plus.

Jeśli któryś z terminów wypada w weekend lub święto – wypłata realizowana jest wcześniej.

Dla obywateli Ukrainy posiadających status UKR świadczenie wypłacane jest 22 i 24 dnia miesiąca.

Jak złożyć wniosek?

Wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną: przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE / eZUS), bankowość elektroniczną, aplikację mobilną mZUS, portal Emp@tia.

Pieniądze przekazywane są bezgotówkowo – na numer rachunku bankowego podany we wniosku.


ZUS doradza – telefonicznie i w terenie 

W czerwcu Zakład Ubezpieczeń Społecznych ponownie wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców regionu i zaprasza do udziału w dyżurach telefonicznych. To doskonała okazja, by bez wychodzenia 
z domu zasięgnąć fachowej porady w sprawach związanych ze świadczeniami – zarówno dla rodzin, osób z niepełnosprawnością, jak i nauczycieli czy wdów i wdowców. Numery telefonów będą aktywne wyłącznie w trakcie dyżurów – przypomina Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS 
w województwie kujawsko-pomorskim.

Już 18 czerwca, w godzinach od 9:00 do 11:00, pod numerem telefonu  56 610 93 32 udzielane będą informacje na temat programu „Aktywny Rodzic”. Podczas dyżuru będzie można dowiedzieć się, kto ma prawo do świadczeń z programu, jakie wsparcie można otrzymać, gdzie i kiedy złożyć wniosek, jakie dokumenty są potrzebne oraz kiedy następuje wypłata.

W kolejnych dniach dyżury poświęcone zostaną tematyce świadczenia wspierającego dla osób 
z niepełnosprawnością. 20 czerwca, w godzinach od 8:00 do 10:00, dyżur odbędzie się pod numerem telefonu 52 389 40 23, natomiast 24 czerwca, również w godzinach od 8:00 do 10:00, pod numerem 52 386 68 45. Podczas rozmów będzie można dowiedzieć się, jakie dokumenty należy zgromadzić, jak i kiedy złożyć wniosek oraz gdzie go przekazać.

26 czerwca odbędą się aż dwa dyżury.  W godzinach od 9:00 do 10:00, pod numerem telefonu 
52 356 10 65, eksperci ZUS-u będą odpowiadać na pytania dotyczące świadczeń dla osób 
z niepełnosprawnością. Osoby zainteresowane dowiedzą się m.in., czy możliwe jest łączenie pobierania świadczenia z pracą zarobkową, jakie obowiązują limity przychodów oraz jaki mają one wpływ na wypłacane świadczenia. Bezpośrednio po nim, w godzinach od 10:00 do 12:00, pod numerem 56 610 93 73, odbędzie się specjalny dyżur telefoniczny adresowany do nauczycieli rozważających wcześniejsze przejście na emeryturę. Podczas rozmowy będzie można uzyskać informacje na temat dostępnych świadczeń, zasad ubiegania się o emeryturę pomostową oraz warunków przyznawania rekompensaty.

Ostatni z czerwcowych dyżurów odbędzie się 27 czerwca, w godzinach od 9:00 do 11:00, pod numerem telefonu 502 008 688. Tematem spotkania będzie tzw. renta wdowia – eksperci wyjaśnią zasady przyznawania tego świadczenia.

Na tym jednak nie koniec. Również 20 czerwca, w godzinach od 10:00 do 12:00, w Inspektoracie ZUS w Lipnie prowadzone będą porady i konsultacje dla osób z niepełnosprawnością oraz osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Eksperci będą udzielać informacji na temat świadczenia wspierającego oraz świadczenia uzupełniającego – kto może się o nie ubiegać, jakie warunki należy spełnić i jak wygląda procedura wnioskowania.

Tego samego dnia, 20 czerwca w godzinach od 10:00 do 16:00, podczas Dni Włocławka dostępne będzie stoisko informacyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Na miejscu będzie można uzyskać porady oraz informacje dotyczące świadczeń i usług ZUS. Stoisko zlokalizowane będzie przy ul. 3 Maja we Włocławku.


ZUS pracuje 20 czerwca jak zwykle – infolinia czynna krócej

Piątek po Bożym Ciele to dla wielu dzień urlopu, ale nie w ZUS. Większość placówek będzie czynna do godz. 15.00, choć w niektórych miejscowościach obowiązują wyjątki. Infolinia ZUS działa tego dnia krócej – do godz. 15.00.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w piątek, 20 czerwca, placówki ZUS będą otwarte, 
a obsługa klientów będzie odbywać się zgodnie z typowym piątkowym harmonogramem – do godziny 15.00. W województwie kujawsko-pomorskim obowiązują jednak wyjątki: Punkt Obsługi Klientów 
ZUS w Wąbrzeźnie będzie czynny tylko do godziny 12.00, a w Chełmnie – jak w każdy piątek – do godziny 14.00.  Z kolei Punkt Obsługi Klientów ZUS w Mogilnie będzie tego dnia zamknięty – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Również infolinia ZUS będzie dostępna krócej niż zwykle. Konsultanci Centrum Kontaktu Klientów pod numerem 22 560 16 00 będą udzielać informacji do godziny 15.00.

ZUS przypomina, że wiele spraw można załatwić online – bez wychodzenia z domu. Przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE e/ZUS) możliwe jest m.in. złożenie wniosku, sprawdzenie informacji 
o ubezpieczeniach, wygenerowanie zaświadczenia czy skorzystanie z kalkulatora emerytalnego. Platforma działa przez całą dobę, przez 7 dni w tygodniu.

ZUS oferuje również e-wizyty – spotkania online z pracownikiem w formie wideorozmowy, które można odbyć w godzinach pracy urzędu.

Osoby, które planują osobistą wizytę w ZUS-ie, mogą zarezerwować termin wcześniej – przez 
PUE/eZUS, aplikację mobilną mZUS lub telefonicznie:

·         52 341 81 26 – dla placówek w Bydgoszczy, Inowrocławiu, Nakle, Świeciu, Tucholi, Żninie 
i Sępólnie Krajeńskim,

·         54 230 73 76 – dla placówek w Toruniu, Włocławku, Grudziądzu, Lipnie, Aleksandrowie Kujawskim, Brodnicy, Rypinie oraz Golubiu-Dobrzyniu.

ZUS zachęca do korzystania z usług online oraz wcześniejszego umawiania wizyt.

 


Ponad 471 tys. emerytów i rencistów w Kujawsko-Pomorskiem otrzymało decyzje z ZUS-u

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakończył coroczną wysyłkę decyzji dotyczących waloryzacji świadczeń oraz wypłaty trzynastej emerytury. W województwie kujawsko-pomorskim listy trafiły do ponad 471,4 tys. osób. 

Każdy z uprawnionych mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego otrzymał dwa dokumenty w jednej kopercie: decyzję o marcowej waloryzacji świadczenia – w tym roku przeprowadzonej wskaźnikiem 105,5 proc. – oraz informację o przyznaniu trzynastej emerytury w kwocie 1878,91 zł brutto.

– W przesyłce znalazły się szczegółowe informacje o „starej” i nowej kwocie świadczenia, pobranych składkach i zaliczce na podatek oraz ostatecznej kwocie netto wypłacanej emerytury lub renty – wyjaśnia Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. – Trzynasta emerytura, podobnie jak inne świadczenia, podlega opodatkowaniu 
i oskładkowaniu na zasadach ogólnych.

W skali całego kraju ZUS wysłał ponad 8,6 mln takich przesyłek. Trafiły one do wszystkich, którzy na koniec lutego (w przypadku waloryzacji) i na dzień 31 marca (w przypadku trzynastek) mieli prawo do wypłaty świadczeń długoterminowych.

Cała akcja przebiegła sprawnie i bez opóźnień, a połączenie dwóch decyzji w jednej kopercie – praktykowane  jest przez ZUS od lat.


Bydgoszcz, 18 czerwca 2025 r.

Informacja prasowa 

 

ZUS ostrzega: tylko w wyjątkowych przypadkach urzędnik zapuka do Twoich drzwi. 

 

Zdarzają się sytuacje, w których oszuści próbują podszywać się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dlatego – w trosce o bezpieczeństwo klientów – ZUS przypomina, że wizyty urzędników 
w domach są możliwe wyłącznie w ściśle określonych przypadkach.

 

Bez zapowiedzi pracownik ZUS może odwiedzić klienta w domu tylko w przypadku kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnienia lekarskiego. W takiej sytuacji kontrolujący ma obowiązek okazać legitymację ze zdjęciem oraz imienne upoważnienie. Wszystkie pozostałe wizyty są wcześniej zapowiadane. Dotyczy to m.in. sytuacji związanych z ubieganiem się o rentę z tytułu niezdolności do pracy, świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (tzw. 500+ dla niesamodzielnych) czy dodatek pielęgnacyjny. Jeśli stan zdrowia nie pozwala na wizytę w placówce, badanie przez lekarza orzecznika ZUS może zostać przeprowadzone w miejscu pobytu klienta – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

 

Z wyprzedzeniem umawiane są również wizyty okolicznościowe – na przykład u osób, które ukończyły 100 lat, by złożyć im gratulacje z okazji jubileuszu. 

 

ZUS może też przeprowadzać kontrole u płatników składek, czyli przedsiębiorców. Takie działania są wcześniej zapowiadane, a inspektorzy zawsze posiadają legitymację i stosowne upoważnienie.

 

Nie daj się oszukać – zobacz, jak działali oszuści podszywający się pod ZUS

Oszuści wielokrotnie podszywali się pod pracowników ZUS, by wyłudzić dane osobowe, informacje 
o koncie bankowym lub pieniądze. Warto wiedzieć, jakimi metodami się posługiwali: 

 

·         Wizyty domowe 

Pojawiali się w domach, oferując „pomoc” w uzyskaniu świadczeń, np. emerytury, renty, czy bonu turystycznego.  

 

·         Telefony 

Podawali się za urzędników ZUS i prosili o potwierdzenie zmiany numeru telefonu, podanie nazwy banku, z którego korzysta klient, albo innych danych osobowych. 

 

·         E-maile i SMS-y 

Zawierały linki do fałszywych stron. Ich kliknięcie mogło skutkować kradzieżą danych lub zainfekowaniem urządzenia. W wiadomościach pojawiały się m.in. informacje o zaległościach 
w składkach, problemach z płatnościami, zmianach na profilu PUE/eZUS czy fałszywych „projektach zwiększających emeryturę”.

 

·         Media społecznościowe 

Oszuści zakładali fałszywe konta, podszywając się pod ZUS, oferując inwestycje lub wcześniejsze przejście na emeryturę w zamian za przelew.

 

 

 

ZUS przypomina: 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych nigdy:

·         nie prosi o loginy, hasła, numer PESEL ani dane konta bankowego przez telefon, SMS czy 
e-mail,

·         nie przesyła linków do formularzy aktualizacyjnych,

·         nie oferuje inwestycji ani „pomocy” w zwiększeniu świadczenia w zamian za opłatę.

 

W przypadku podejrzenia próby oszustwa należy natychmiast przerwać kontakt, nie udostępniać żadnych danych i nie otwierać linków z podejrzanych wiadomości. Sytuację warto zgłosić do ZUS oraz poinformować Policję.

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.